Nya krav på utsortering av matavfall från 31 december 2023

Matavfall är en viktig resurs som vi behöver ta hand om. Idag slängs en stor andel av de rester som uppstår i hushållssoporna vilket innebär att en stor mängd resurser går till spillo. Som ett steg i att öka återvinningsgraden av matavfall införs den 31 december 2023 ett obligatorium som påverkar såväl privatpersoner som verksamheter.

Vad är matavfall?
För att du ska kunna sortera ut ditt matavfall behöver du först veta vad det är. Matavfall är det som blir över av den mat vi inte kan tillaga eller äta upp. Här pratar vi till exempel om blast och skal från grönsaker och rotfrukter, rens från fisk eller ben från kött. Mat som blivit gammal och dålig (vilket vi helt klart ska försöka undvika), även kallat matsvinn, ska också sorteras ut separat. Är du osäker på vad som är matavfall och inte? Här finns vidare matnyttig information.

Bakgrunden till obligatoriet
Enligt Stockholms Vatten och Avfall hamnar cirka 40% av stockholmarnas matavfall bland hushållssoporna. Sverige har som mål att minst 75% av matavfallet ska sorteras ut från övrigt avfall. Många av oss i kommunen har på ett privat plan redan kommit igång med sortering, men det är långt ifrån alla. För att öka återvinningsgraden är det således nödvändigt för kommunen att stärka kraven, och denna gång omfattas även verksamheter. Redan under föregående år blev det obligatoriskt för storkök och restauranger som serverar mer än 25 portioner per dag att sortera ut sitt matavfall. Och under 2023 och 2024 tilltar kraven till fördel för miljön.

Notera följande datum
Obligatoriet har delats in i olika etapper och berör olika delar av samhället och näringslivet. Här är datumen du behöver känna till.

31 december 2023
I inledningen av nästa år blir det obligatoriskt för företag och verksamheter med ett pentry eller kök att separera matavfall från annat avfall. Insamlingen kan hanteras av kommunen, men man kan också välja att ta hand om avfallet på egen hand.

Det blir även obligatoriskt för privatpersoner att sortera ut matavfallet och det gäller såväl villaägare som boende i flerbostadshus. De villor i Stockholms kommun som står utan matavfallskärl kommer under början av nästa år få kärl levererade till sig av Stockholms Vatten och Avfall. Om du däremot bor i ett område med gemensam avfallshantering är det styrelsens uppgift att säkerställa insamling och att en lösning för de boende implementeras.

1 juli 2024
Förändringar för 2024 har redan planerats och i detta skede berörs flerbostadsfastigheter med någon av nedan lösningar:

  • Insamling i 240 liters säck
  • Mobil sopsug som saknar nedkast för matavfall
  • Stationär sopsug utan separat nedkast för matavfall

Mer information om sortering av matavfall i Stockholms kommun finns att läsa hos Stockholm Vatten och Avfall.

Så kan Smart Bins hjälpa er verksamhet i obligatoriet
Med bara några månader kvar tills obligatoriet träder i kraft rekommenderar vi att ni redan nu börjar se över avfallshanteringen i er verksamhet. Vilka förutsättningar har ni i er lokal eller fastighet? Vad har ni för behov och ambitioner? Vad vill ni att ert matavfall ska återanvändas till?

Matavfall som samlas in av kommunen förbränns och omvandlas till biobränslen eller biogödsel. Det är såklart bra, men det finns också andra alternativ. Kompostering är en lösning! Smart Bins kompostmaskin tar hand om matavfallet som uppstår och skapar inom ett dygn en cirkulär slutprodukt i form av näringsjord. Jordmassan är fylld med energi och näring som med fördel kan ges till arbetsplatsens växter. Kompostmaskinen kräver minimalt med underhåll, är enkel att använda, diskret i sin design och helt klart en innovation som drar ögonen till sig. Här kan du läsa mer om kompostmaskinen och dess fördelar.

Klicka gärna in på nedan case och inspireras av hur våra kunder använder kompostmaskinen:

jamal-hashimi-ceo-smart-binsSmart Bins Nordic AB rekryterar ny CEO
DNB tar hållbarhetskliv med Smart Bins produkter